“Alumnes gestors del territori” és una experiència impulsada per l’Ajuntament del Prat de Llobregat en la qual es pretén que els alumnes de secundària del municipi participin en la gestió i el manteniment dels espais naturals del Delta del Llobregat en col·laboració amb les entitats responsables del Delta. Es realitzen entre dues i tres actuacions cada curs escolar, que consisteixen en plantar flora autòctona, la retirada de plantes exòtiques o fer censos d’aus. Entre altres resultats, es destaca que gràcies a aquest programa es van localitzar diversos exemplars d’una orquídia clavell violaci (Limodorum abortivum), una espècie que feia deu anys que no s’havia trobat al Delta.
Nivell educatiu: Primer i segon cicles d’educació secundària obligatòria
Àmbit temàtic: Descoberta i millora de l’entorn
Context d’actuació: Implicació en l’entorn, Curricular i Participació
Tipus d’activitat: Sortida
Durada: diverses sessions de 3-4hores
Objectius de l’activitat
- Donar a conèixer de forma pràctica algunes de les tasques de manteniment dels espais naturals del Riu Llobregat.
- Reforçar la formació i el coneixements sobre els espais naturals del municipi.
- Ampliar i reforçar el suport municipal als centres que són escola verda del municipi.
- Crear una xarxa entre les diverses entitats municipals i supramunicipals (centres escolars, Ajuntament i Consorci d’Espais Naturals) vers la cura del medi natural del Prat de Llobregat.
Seqüenciació de les activitats: descripció metodològica i temporització
Cada sessió té una durada d’entre tres i quatre hores.
Es fa una primera presentació en què s’explica als participants l’objectiu bàsic de la sessió: vegetació invasora, censos d’espècies o plantacions. Es donen els coneixements bàsics relatius a les espècies sobre què es treballarà i sobre l’espai on es farà la tasca de gestió concreta.
Posteriorment es facilita el material necessari, i es donen les instruccions més concretes i procedimentals de com es farà la tasca. Normalment es treballa per grups reduïts i en diferents àrees de l’espai on es realitzarà l’acció.
S’acorda el temps d’acció i es pacta una estona per a la posada en comú, un cop s’hagui desenvolupat la tasca.
Al cap d’uns dies es fan arribar als centres educatius participants dades relatives a l’acció desenvolupada.
Si escau, el Consorci dels EN del Delta del Llobregat afegeix aquestes dades a les seves dades de gestió.
Continguts claus, àrees implicades, transversalitat
Àmbit cientificotecnològic:
- Ciències de la naturalesa: física , biologia i ciències aplicades a l’activitat professional
- Tecnologies de la informació i la comunicació
- Cultura científica
- Biologia i geologia i ciències aplicades a l’activitat professional
Àmbit social
- Ciències socials: geografia i història
Àmbit personal i social
Continguts clau: ecosistema, impacte ambiental, espècie autòctona, espècie invasora, espècies al·lòctona, espècie endèmica, migració i tipus, ornitologia, ciència ciutadana.
Competències i processos que es treballen de forma destacada
- Coneixement i interacció amb el món.
- Recerca i classificació de dades.
- Treball en equip i interacció interpersonal.
- Autonomia i iniciativa personal
Participació
Personal tècnic de l’Ajuntament del Prat i del Servei d’Educació Ambiental de l’Ajuntament, personal tècnic del Consorci dels Espais Naturals del Delta del Llobregat i professorat i alumnat dels centres d’educació secundària del Prat.
Recursos materials i humans
Els recursos materials són molt bàsics: guies de flora i fauna, material òptic d’observació (prismàtics i cates ), xapos i rasclets, i bosses d’escombraries segons l’activitat concreta. Fitxes de registre de l’activitat. Fins ara, es lloga un autocar per a fer el desplaçament fins al lloc de treball.
Els recursos humans són: el professorat que acompanya el grup, un/dos educadors per cada grup aula per dirigir el desenvolupament de l’activitat i un tècnic del Consorci.
Difusió
- Tota la informació de les accions dutes a terme dins d’aquest projecte es pot trobar al blog xarxaescpratsostenible.blogspot.com.es
- També cal destacar diversos articles a la premsa local, en les seves edicions digitals a www.elprat.cat i a www.portaldeldelta.cat
- L’experiència s’ha presentat a diversos fòrums de la XESC, trobades de l’SCEA i s’ha publicat dins del banc de bones pràctiques de la Fundació Pi i Sunyer http://www.bbp.cat/ficha_resumen_diba.php?su_idioma=2&on=fora
Avaluació
Es considera que una acció és transformadora del territori quan es desenvolupa en un entorn local i proper, quan està relacionada amb la seva realitat (a partir del coneixement previ d’aquest entorn) i respon als reptes ambientals del territori. En aquest sentit, es pot considerar que “Alumnes gestors del territori” assoleix gran part dels objectius plantejats en un inici.
Punts forts de la pràctica
- Aquesta activitat convida l’alumnat a l’acció i a la transformació del territori perquè suposa una intervenció directa sobre el medi i implicitament un coneixement sobre les espècies de fauna i flora que cal comptabilitzar o retirar, segons sigui el cas.
- És una experiència consolidada que es va iniciar el curs 09/10 i encara es desenvolupa enguany, amb la novetat de que el curs 2013/14 ja s’ha fet extensiva a centres escolars de municipis de la comarca i adherits a la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya ( www.xesc.cat).
- És un projecte que promou el lligam afectiu amb l’entorn proper i fomenta la transferència dels aprenentatges. I en aquest cas es dona entre els tècnics de l’entitat gestora de l’espai (Consorci dels Espais Naturals del Delta del Llobregat ) i l’alumnat participant.
- El valor innovador d’aquesta activitat és la seva qualitat d’acció transformadora del territori.
Punts dèbils de la pràctica
- Transmetre que les accions que formen part de les tasques i la gestió del manteniment dels espais protegits tenen un cost elevat.
Propostes de millora de la pràctica
- Estendre l’activitat no només als centres escolars del Prat, sinó també als centres escolars dels municipis que integren l’espai del Delta del Llobregat, així com a la Xarxa d’Escoles per la Sosteniblitat de Catalunya a què el Prat de Llobregat està adherit.
- Donar a conèixer entre els alumnes participants la iniciativa de voluntariat que dinamitza el Consorci.
- Diversificar les accions que han de desenvolupar per els participants als espais protegits.
- Possibilitats de realitzar la pràctica en altres àmbits o entitats
Aquesta activitat es pot fer a qualsevol municipi en el qual es faci un mínim manteniment dels espais naturals, estiguin o no protegits per alguna figura institucional, implicant l’alumnat en el manteniment d’aquests.