Aquest és un projecte de l’àmbit temàtic del consum, s’adreça a tota l’escola i consta de 4 activitats diferents:
- L’hort de l’escola
- Mengem fruita per esmorzar
- Menjador sostenible
- El grup de consum Artur Martorell
Aquest projecte pretén sensibilitzar i comprometre la comunitat educativa del centre quant al consum responsable. Hi participa tota la comunitat educativa i l’organització de cada una de les activitats recau sobre un grup de treball diferent, coordinat pel comitè ambiental.
Nivell Educatiu: Educació Infantil (P3, P4 i P5) i primària.
Àmbit temàtic de l’activitat: Consum.
Context d’acció: curricular, participació i gestió.
Tipus d’activitat: acció de centre interdisciplinària.
Durada: es desenvolupa durant tot el curs escolar.
Objectius de l’activitat
Els nostres objectius són:
- Conèixer la importància per a la salut de una dieta equilibrada.
- Reconèixer les característiques de la dieta mediterrània.
- Elaborar menús utilitzant productes de temporada.
- Identificar els avantatges d’utilitzar productes de proximitat i procedents del cultiu ecològic.
- Conèixer les tasques principals del pagès.
- Reduir els residus.
- Treballar cooperativament per assolir un objectiu.
- Reutilitzar objectes.
Seqüenciació de les activitats: descripció metodològica i programació cronològica
Breu descripció de les 5 activitats del projecte:
1. L’hort de l’escola: està dirigida a tot l’alumnat del centre, està activa durant tot els curs i es concreta en 4 activitats principals: la parcel·lació, el compostador, el cultiu, el mural i compartir la collita.
– La parcel·lació de l’hort, la realitzen els i les alumnes de sisè a partir d’un petit projecte vinculat a l’àrea de matemàtiques, en el qual han de marcar les parcel·les amb cordill; això suposa que han de calcular perímetres i decidir quin tipus de cordill necessiten i preguntar-ne preu.
– El compostador és una activitat dirigida a cicle superior; és aquest alumnat l’encarregat de mantenir-lo alhora que és un recurs pedagògic per a estudiar part del currículum de coneixement del medi. Al compostador, només s’hi aboquen residus vegetals que provenen de l’hort. El compost resultant retorna a l’hort. L’observació i l’experimentació per entendre’n el funcionament és part de la metodologia emprada i es desenvolupa de manera més intensiva durant el tercer trimestre.
– El cultiu: cada grup classe disposa d’una parcel·la on dur a terme totes les activitats pròpies d’un pagès: preparar la terra, fer els cavallons, plantar, regar i fer la collita. L’alumnat de parvulari realitza l’activitat com un taller setmanal.
– El mural: tot el que passa a l’hort queda recollit en un gran mural que es construeix entre tots: què s’ha plantat i quan, si ha sortit la flor o el fruit, si s’ha realitzat la collita, etc.
– Compartir la collita: un cop recollida la collita, les famílies del curs corresponent elaboren un plat (amanida, truites, gelats,…) i el donen a tastar a la resta a la sortida de l’escola
2. Mengem fruita per esmorzar: l’escola participa en el pla de consum de fruita a les escoles de la generalitat de Catalunya. Una setmana al mes, l’alumnat de parvulari i cicle inicial mengen fruita a mig matí; aquesta fruita no substitueix l’esmorzar que haurien de fer tots abans de venir a l’escola. Prèviament a la setmana de la fruita, es fan activitats a les classes relacionades amb l’alimentació i el coneixement de la fruita.
A l’hort de l’escola també hi ha un arbre fruiter, un nesprer o un “micaquer”, com en diem a Badalona.
3. Menjador sostenible: fa tres cursos l’escola va canviar d’empresa de menjador amb l’objectiu de donar coherència amb el projecte d’escola verda. Volíem molta més implicació de l’empresa que realitzava el servei de menjador en les activitats que realitza el centre i, a la vegada, la implicació de l’escola en el funcionament del menjador.
Vàrem trobar la resposta en una empresa petita de la ciutat que s’anomena àmbit escola.
Perquè això fos possible, es va crear la comissió de menjador del consell escolar, integrada per pares i mares, equip directiu i membres de l’empresa. Cada any, la comissió proposa els objectius per a cada curs escolar i en segueix el funcionament.
Les característiques del nostre menjador són:
· No s’utilitzen precuinats ni fregidora.
· Tota la vaixella és de vidre i es menja amb estovalles de roba.
· S’utilitzen productes de proximitat.
· S’utilitzen productes procedents de cultiu ecològic ( gra, pasta, fruita, làctics, part de la verdura)
· S’ha iniciat un pla per reduir la proteïna animal.
· S’està treballant amb els pescadors de Badalona per introduir peix fresc comprat a llotja.
· Al menjador, diàriament, s’informa els nens i les nenes dels ingredients utilitzats per fer el menú del dia.
4. El grup de consum: a partir d’una iniciativa de pares i mares, s’ha creat un grup de consum ecològic en què participen les famílies de l’escola. A part de comprar fruita i verdura de cultiu ecològic per a la seva despesa personal, aquest grup de consum fa activitats dirigides a les famílies: excursions, visites al pagès, xerrades, …