VI Conferència Catalana Tinguem Cura del Planeta
27 de febrer de 2018. La Casa del Mar i Centre Cívic Albareda (Barcelona)
Més de 110 joves i 40 docents de 27 centres educatius van participar el 27 de febrer en la VI Conferència Catalana del projecte internacional, “Tinguem cura del Planeta”, que es va celebrar a La Casa del Mar i al Centre Cívic La Albareda de Barcelona.
Ja a la conferència
La Conferència es va iniciar amb la benvinguda de l’Adriana Cervera (Col·legi Sant Ramon Nonat, Barcelona) i en Ferran Montero (Escola Mestral, Sant Feliu), a fi de representar el grup de delegats catalans que van participar a l’última Conferència estatal que es va celebrar a La Rioja al novembre de 2016 i que van volen compartir la seva experiència i acompanyar-nos durant tota la Conferència.
En aquesta inauguració, per començar, la Teresa Franquesa, directora de la Direcció Estratègia i Cultura de Sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona ens va fer un símil entre la sostenibilitat i un “dònut”. Ens va parlar dels límits, dels conceptes de l’espai segur i just per la humanitat i també del desenvolupament inclusiu i sostenible introduïts pel científic i director del Centre de Resiliencia d’Estocolm, en Johan Rockström.
Què vam fer?
A tall de resum el programa d’aquesta edició estava format per diverses activitats que es van realitzar al llarg de tota la jornada entre els dos espais de la Casa del Mar i el Centre Cívic Albareda. En primer lloc, es va organitzar una Fira d’experiències amb una mostra dels pòsters que va elaborar cada centre educatiu. Aquesta mostra va permetre a l’alumnat interaccionar i conèixer les problemàtiques ambientals i les accions proposades pels centres davant de la generació i gestió de residus, de la pèrdua de biodiversitat, de la contaminació atmosfèrica i acústica, de la propagació de les espècies invasores o de la mobilitat, a més d’altres problemàtiques.
Després de la Fira
Després de la Fira, l’alumnat es va separar en grups per treballar sobre les problemàtiques ambientals i també la seva relació amb els Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 aprovats per la ONU. Com a resultat d’aquest treball, es van elaborar uns mapes de Catalunya amb la localització dels centres educatius participants i una descripció dels projectes ambientals i la seva relació amb els ODS.
Alhora, el professorat va participar en una dinàmica de treball sobre les fases del Projecte Tinguem Cura del Planeta i també es va introduir el treball dels ODS i les problemàtiques investigades als centres educatius.
Val la pena dir que al llarg de tota la Conferència el grup dels 10 joves delegats que van anar a la Conferència estatal de La Rioja es van organitzar per fer de reporters. Van ser la Premsa sostenible de la Conferència. Durant tot el dia van fer entrevistes als assistents, van elaborar un recull gràfic, el vídeo resum d’aquesta jornada i també van compartir tot el que estava passant a través de les xarxes socials (twitter @premsa_sost; instagram @premsa_sostenible i blog Premsa+Sostenible i els hashtags #Confint,#EscolesVerdes, #EscoleSostenibles).
A la tarda, van tenir lloc els 4 tallers d’Edu-comunicació per a l’alumnat i també un taller sobre comunicació per al professorat. L’alumnat, de la mà d’experts en cada matèria van poder expressar per mitjà de la música, el ball, el dibuix i l’escriptura les reflexions i el treball de tot el dia.
1. Facilitació gràfica
2. Cançó (Lletra de la canço elaborada pels joves)
3. Dansa
4. Lectura del Manifest (text del Manifest)
5. Taller de comunicació pel professorat (enllaç)
Elecció de delegats
Per acabar els joves delegats assistents a la Conferència van escollir els seus representants per a la propera Conferència Estatal. A continuació tenim la llista dels joves que han obtingut 4 o més vots (pdf resultat de les votacions).
Al capdavall la jornada es va cloure amb la posada en escena de la dansa i la interpretació de la cançó, de l’exposició del mural de la facilitació gràfica i la lectura del Manifest davant de tots els assistents i d’en Ferran Miralles, director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.
Posters presentats
Centres educatius participants i pòsters de les problemàtiques ambientals que van presentar.
Col·legi Sant Ramon Nonat (Barcelona) BRICKBUSTERS
Escola Pia de Sarrià-Calassanç (Barcelona) La recollida selectiva
Escola Frederic Mistral/Tècnic Eulàlia (Barcelona) Protecció i seguiment d’una colònia de gats
Escola Els Arcs (Barcelona) Assemblea d’ecodelegats
Escola Vedruna – Gràcia (Barcelona) Tècnics ambientals
Institut Fort Pius (Barcelona) Col·laborem amb l’Hort de Fort Pienc
Institut Viladomat (Barcelona) Barrera Verda
Col·legi Pare Manyanet – Les Corts (Barcelona) El Reciclatge
Escola Parroquial Sant Medir (Barcelona) Sssplau
Institut Olorda (Sant Feliu de Llobregat) Motivem a Sant Feliu de Llobregat
Escola Mestral (Sant Feliu de Llobregat) Projecte BLOOP
Institut Montsoriu (Arbúcies) Control d’una espècia invasora: Fitolaca
Fedac Pare Coll (Vic) La Era del Sellés
Escola Ntra. Sra. de Montserrat (Rubí) EspLai Net
Institut Lluís de Peguera (Manresa) Separa l’orgànica
Institut Berenguer d’Entença (L’Hospitalet de l’Infant) ON Cívic
Institut Mediterrània (El Vendrell) Les Madrigueres
Institut de Santa Coloma de Farners (Santa Coloma de Farners) Acceleració de l’erosió de Farners
Institut Can Mas (Ripollet) Objectiu: Residu 0
Institut Manuel Sales i Ferré (Ulldecona)
Col·legi Vedruna Malgrat (Malgrat de Mar) Volem les nostres platges
Maristes Valldemia (Mataró) Una ciutat sense NO2
Escola El Cim (Vilanova i la Geltrú) Malbaratament alimentari i els residus
Escola Pia d’Igualada (Igualada) D’alumini a Bock&roll
Institut Mare de Deu Candelera (Ametlla de Mar) Posidònia submergida,mar plena de vida