
Projecte interdisciplinari que té com a objectiu donar a conèixer el patrimoni natural, promoure la conservació de la natura i fer un aprofitament pedagògic dels espais enjardinats de l’escola
Volem que l’escola sigui exemple de civisme i actitud responsable amb relació al medi ambient.
Nivell Educatiu: Educació infantil, educació primària, educació cecundària i batxillerat .
Àmbit temàtic de l’activitat: coneixement de l’entorn i biodiversitat.
Context d’acció: Implicació amb l’entorn i curricular
Tipus d’activitat: projecte interdisciplinari i transversal.
Durada: Diversos cursos escolars.
Objectius de l’activitat
El nostre projecte es divideix en dos grans apartats:
- A – Els parterres del nostre jardí i el seu aprofitament pedagògic.
- B – El jardí vertical hidropònic.
Objectius generals:
- Conèixer amb profunditat els elements del nostre jardí.
- Difondre aquets tipus de patrimoni botànic.
- Sensibilitzar la comunitat educativa en el respecte a l’entorn.
- Apropar-nos al cultiu hidropònic.
Objectius específics A:
- Estimar i respectar el nostre jardí.
- Classificar científicament les plantes del jardí.
- Obtenir informació de tots els aspectes botànics i d’utilitat de cada planta.
- Dissenyar els cartells identificatius de totes les plantes amb el nom comú i el nom científic.
- Instal·lar els cartells a cadascun dels parterres.
- Realitzar l’apadrinament de cadascun dels parterres del jardí per cicles.
- Promoure l’aprofitament pedagògic del jardí en tots els nivells i des de diferents àrees.
- Recollir tot el projecte en un producte informàtic.
Objectius específics B:
- Definir el format d’un projecte educatiu, innovador i transversal.
- Identificar continguts i competències a treballar tant a primària com a secundària.
- Aprendre i compartir diferents cultures de treball: Escola / Universitat.
- Transformar visualment i estètica un espai obert de l’escola, mitjançant el disseny i l’execució d’un jardí construït a partir de mòdul hidropònics realitzats amb materials de reciclatge.
Seqüenciació de les activitats: descripció metodològica i temporització del nostre jardí
B – Els parterres i el seu aprofitament pedagògic.
És un projecte que s’inicia el curs escolar 2011-2012 i que implica l’alumnat, professorat i famílies de tots els nivells i cicles de l’escola.
- Iniciació – exploració i Introducció de nous coneixements
- Fer croquis, fotografies,… dels patis i jardins per situar les espècies (membres del Comitè Ambiental).
- Identificar totes les espècies amb l’ajuda del jardiner (membres del Comitè Ambiental).
- Buscar el nom comú i científic de cada espècie (professorat i alumnat de secundària).
- Fer una fitxa de cada espècie (alumnat de secundària).
- Dissenyar uns rètols identificatius de totes les plantes del jardí (membres del Comitè Ambiental).
- Síntesi
- Itinerari pel jardí adaptat als diversos nivells (professorat i alumnat d’infantil i primària)
- Apadrinament d’un parterre cada grup-classe (alumnat d’infantil i primària).
- Aplicació i avaluació
- Recollir totes les fitxes (adjuntem model) en un producte informàtic interactiu: visita virtual, galeria de fotos, …(alumnat de secundària).
- Començar a aplicar les activitats proposades per a cada nivell.
B – Disseny i construcció d’un jardí vertical hidropònic.
És un projecte que s’inicia el curs escolar 2012-2013 i que implica l’alumnat, professorat i famílies de 6è de EP del nostre centre, amb la col·laboració dels membres de L’Innovation Hub de la URV.
- Iniciació – exploració i introducció de nous coneixements
- En una primera fase es va valorar el fet que som escola verda i la possibilitat de reutilitzar residus plàstics per elaborar un jardí vertical.
- Ens vam posar en contacte amb membres d’Innovation Hub i el nostre projecte va donar un gir, vam treballar plegats i vam acordar centrar el projecte concret: els jardins verticals basats en cultius hidropònics.
- Síntesi
- El projecte proposa la transformació visual i estètica de diversos espais oberts del jardí de l’escola, mitjançant el disseny i execució d’un jardí vertical, amb mòduls de jardinera hidropònics fets amb materials reaprofitats.
- Aplicació i avaluació
- Els 49 alumnes de 6è de primària han realitzat diverses sessions a la URV amb els objectius següents:
- Disseny jardineres.
- Disseny jardí vertical.
- Construcció dels diferents elements tècnics: jardineres, dipòsits d’aigua, sistema de reg i els sistema d’anàlisi i control.
- Instal·lació dels diferents elements: plantació i connexió dels mòduls.
- Seguiment i avaluació del projecte.
- Aquest projecte actualment està sent utilitzat com a banc de proves per una alumna de batxillerat en el seu treball de recerca.
- Els 49 alumnes de 6è de primària han realitzat diverses sessions a la URV amb els objectius següents:
Continguts clau, àrees implicades, transversalitat
A– Els parterres del nostre jardí i elseu aprofitamentpedagògic. | |||
Curs | Materia | Temporització | Activitat |
Llar | Descoberta de l’Entorn Natural i Social Intercomunicació i llenguatges | 3 sessions | Porten plantes de casa i composen un jardí i un hort. Canten cançons relacionades amb el jardí i les plantes. |
P3 | Coneixement de l’Entorn Plàstica |
1 sessió | Dibuix d’un arbre del parterre apadrinat |
P4 | Plàstica | 1 sessió | Explicació del conte “Els arbres solitaris” (s’explica en un espai de l’escola que es coneix com a Jardí Màgic) |
P5 | Descoberta de l’Entorn | 1 sessió | Estudi de les plantes amb flor i observació de les diferències |
1r EP | Coneixement del medi Natural | 2 sessions | Identificació de les normes necessàries per al bon manteniment del jardí de l’escola. Debat a classe. |
2n EP | Coneixement del Medi Natural | 2 sessions | Estudi de les parts d’una planta i les seves característiques. Introducció als mètodes de classificació. |
3r EP | Educació Visual i Plàstica Coneixement del Medi Natural | 1 sessió | Estudi de les fulles de les plantes del jardí. Identificació dels diferents tipus. |
4t EP | Coneixement del Medi Natural | 1 sessió | Reconeixement i identificació de les parts d’una planta del jardí de l’escola. Elaboració d’un àlbum de fotografies. |
5è EP | Coneixement del Medi Natural Informàtica | 3 sessions | Elaboració d’una presentació amb Power Point sobre les parts d’una planta i les seves característiques. |
6è EP | Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural | 3 sessions | Aprofundiment en l’estudi d’una planta. Presentació oral a classe. |
1r ESO | Ciències de la Naturalesa Llengua Catalana i Literatura Música Educació Visual i Plàstica | 2 sessions | Observació d’una planta des de diferents perspectives. Elaboració d’una fitxa molt completa: nom científic, comú, estudi etimològic, situació, descripció, hàbitat, floració, fructificació, detall tija, fulles, usos mèdics, locucions i frases fetes, poemes, cançons… |
2n ESO | Ciències de la Naturalesa Educació Visual i Plàstica | 2 sessions | Estudi del petit ecosistema de la bassa de l’escola |
3r ESO | Matemàtiques | 2 sessions | Exercicis d’àrees, percentatges, equacions de segon grau i escales amb relació al jardí |
4t ESO | Llengua Catalana i Literatura | 2 sessions | Anàlisi de la lectura “Un estrany al jardí” |
1r BAT | Llatí Biologia | 3 sessions | El Jardí de Quint Licini (comparació amb el del col·legi) |
2n BAT | Biologia | 1 sessió | Pràctica de laboratori: separació de pigments per cromatografia, estudi de la fluorescència de la clorofil·la, separació de pigments fotosintètics |
B – Disseny i construcció d’un jardí vertical hidropònic | ||||
Curs | Matèria | Temporització | Activitat | Lloc |
6è EP | Medi Natural i Plàstica | 1 sessió per cada grup A i B | Generació d’idees: -disseny jardineres -disseny jardí vertical Instal·lacions Innovation Hub |
Instal·lacions Innovation Hub |
Medi Natural i Plàstica | 3 sessió per cada grup A i B | Construcció dels diferents elements tècnics: jardineres, dipòsits, sistema reg. | escola | |
Medi Natural i Plàstica | 3 sessió per cada grup A i B | Instal·lació dels diferents elements i plantació | escola | |
Medi Natural i Plàstica | Seguiment projecte i avaluació | escola |
Competències i processos que es treballen de forma destacada
Infantil:
- Aprendre a ser i actuar d’una manera més autònoma.
- Aprendre a pensar i comunicar.
- Experimentar amb diverses eines de dibuix.
- Aprendre a conviure i habitar el món.
- Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Primària i secundària:
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
- Competència d’autonomia i iniciativa personal.
- Competència artística i cultural.
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
- Competència per aprendre a aprendre.
- Competència social i ciutadana.
- Tractament de la informació i competència digital.
Batxillerat:
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
- Competència en gestió i tractament de la informació.
- Competència digital.
- Competència en recerca.
- Competència personal i interpersonal.
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món.
- Competència específica de Matemàtiques i Llatí.
Participació
Tota la comunitat educativa (professorat, alumnat, membres del PAS i de l’AMPA)
Recursos materials i humans
Pel que fa al material, fitxes de treball, presentacions, fotos, pàgines web i la despesa econòmica, ho podeu consultar tot en l’annex.
En referència a les persones implicades, cal dir que el professorat de cada matèria del centre és responsable del projecte A i que les tutores de 6è d’EP han estat les responsables del projecte B.
Difusió
Notícies als medis següents:
- Notícia Tac12 de la “Festa d’apadrinament dels parterres” (del minut 12:00 al 12:52)
- Notícia del diari de Tarragona de la “Festa d’apadrinament dels parterres”
- Notícies dels diaris del projecte del Jardí Vertical
- Vídeo sobre el projecte, amb entrevistes.
- Web Escola Verda
També n’hem fet difusió a través de la plataforma digital del centre, a la qual accedeixen l’alumnat, famílies i resta de la comunitat educativa.
Material annex
A- El nostre jardí
A1- Model fitxa d’una espècie (alumnes de 1r ESO).
A2- Taula amb els noms científics i comuns de totes les espècies.
A3- Fotografies Festa Apadrinament.
A4- Poesia Padrins de color verd. Alumnes de 6è.
A5- Bases del concurs de fotografia “Ecoimatge 2012” sobre les plantes del nostre jardí.
A6- Fotografies guanyadores del concurs.
B- El jardí vertical hidropònic
B1- Dissenys de les jardineres i del sistema de reg.
B2- Power Point del projecte.
B3- Fotografies.
B4-Díptic del projecte Jardí Vertical.