El passat divendres 3 de febrer va tenir lloc un taller organitzat conjuntament entre la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) i la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona. El taller es va centrar en les possibilitats i les oportunitats del nou currículum per treballar la sostenibilitat amb l’alumnat.

La sessió es va iniciar amb una ponència a càrrec d’en Francisco Javier Gómez Garcia, tècnic del programa Agenda 21 Escolar d’Albacete – Horizonte 2030. Durant la ponència el tècnic va exposar el vocabulari del nou currículum i com es pot relacionar amb l’educació per a la sostenibilitat dins dels centres escolars. La sessió també va servir per introduir les característiques i els conceptes que planteja aquest nou currículum i l’experiència que s’ha desenvolupat en el seu entorn.

A la segona part del taller, les persones assistents van fer una dinàmica amb l’objectiu d’explorar les possibilitats d’adaptació dels programes d’educació ambiental al nou currículum. Ho van fer a través d’un exercici pràctic en què s’havia d’aplicar a diferents assignatures la temàtica de la mobilitat sostenible. Gràcies a aquesta dinàmica es van poder extreure situacions d’aprenentatge que es van posar en comú amb la resta de tècnics i tècniques d’educació ambiental.

El nou currículum promou aquest aprenentatge bastat en situacions, és a dir, que es presentin escenaris o situacions que l’alumat es pot trobar a la vida real i que hagi de resoldre aplicant i desenvolupant metodologies actives. Aquest aprenentatge competencial promou una concepció globalitzada i transversal dels aprenentatges, és a dir, que es resolguin situacions des de diferents àrees o matèries, en lloc de treballar de forma parcel·lada.

Les situacions que es plantegin han de permetre la combinació de diferents àrees o matèries, aconseguint que l’alumat tingui una posició activa respecte al seu propi aprenentatge. D’aquesta manera, la sostenibilitat es pot treballar de forma transversal a totes les assignatures i implicar  l’alumnat des de diferents enfocaments. En aquest sentit, el taller va voler transmetre l’oportunitat de convertir la sostenibilitat com una part clau de l’aprenentatge de l’alumnat.

Podeu consultar la ponència completa aquí