El Passeig Setmanal és un projecte interdisciplinari centrat en alumnes d’educació infantil, que consisteix a sortir setmanalment de l’escola amb l’objectiu de descobrir l’entorn i treballar el medi, i que també incorpora l’educació per a la salut, la ciutadania, les emocions i els diferents llenguatges. L’activitat pretén que els infants s’ho passin bé, coneguin i interactuïn amb el seu entorn, i alhora assoleixin una maduresa i autonomia més gran.
Nivell Educatiu: Educació Infantil (P3, P4 i P5).
Àmbit temàtic de l’activitat: Descoberta de l’entorn, medi, educació per a la salut, emocions i llenguatge.
Context d’acció: Curricular i implicació en l’entorn
Tipus d’activitat: És un projecte interdisciplinari d’escola que es porta a terme a l’educació infantil.
Durada: L’activitat es realitza setmanalment i està dins de l’horari lectiu. La durada de les passejades va en funció de l’edat de l’alumnat. A P3 és d’una hora setmanal i a P4 i P5 de dues hores setmanals.
Objectius de l’activitat
Passejar pel nostre entorn més proper amb intenció de:
- Gaudir de les propostes del nostre entorn.
- Desenvolupar la curiositat.
- Buscar respostes a les nostres troballes.
- Desenvolupar la percepció: visual, auditiva i cinestèsica per tal de millorar la nostra interpretació de l’entorn.
- Desenvolupar valors de ciutadania.
- Superar els reptes i les pròpies pors en fer front a les petites dificultats.
- Aprendre a fer observacions per tal d’advertir els canvis de la natura.
- Apropiar-nos dels espais del nostre poble des de l’emoció i el coneixement.
- Orientar-nos en l’espai.
- Participar de les propostes culturals del poble: exposicions, teatre, música, etc.
Seqüenciació de les activitats: descripció metodològica i programació cronològica
- Iniciació: abans de sortir és molt important explicar on anirem i quines coses trobarem o farem. Amb els infants de 5 anys es poden fer petites visualitzacions de la ruta a fer; això millora molt el desenvolupament de la marxa i la motivació de la sortida.
- Hàbits de sortida: ens preparem per marxar fent una fila per parelles i es recorden les normes de circulació al carrer.
- Introducció de nous coneixements i exploració: fem camí i ens anem parant allà on hem de fer alguna observació. Sempre que podem, i sobretot amb els de P3 i P4, hi ha una parada per fer joc lliure i investigar lliurement.
- Síntesi: un cop a l’aula parlem del que hem fet recalcant les diferents observacions que hem realitzat. És l’hora d’utilitzar el llenguatge per fer el resum de la sortida.
- Aplicació i avaluació: per tal de plasmar la nostra experiència, fem un dibuix o treball plàstic del que hem observat. Les observacions del treball realitzat juntament amb les seves aportacions orals ens permeten recollir dades importants sobre el progrés dels nens. El registre que fem de cada alumne ens serveix per veure’n l’evolució. A vegades també són els nens els que fan la seva avaluació figuroanalògica.