Després de dos cursos de no poder-nos veure les cares, l’auditori de Cotxeres de Sants va tornar a omplir-se de projectes sostenibles i d’alumnat compromès a fer front al canvi climàtic, per celebrar el final, d’un curs més, d’Escoles + Sostenibles.  

L’1 de juny, vora 200 alumnes i docents van participar en l’Acte de cloenda de secundària, cicles formatius i batxillerat d’Escoles + Sostenibles, en una jornada de descobriment, bon ambient i sorpreses per tancar un curs ple de sostenibilitat.

L’alumnat, de 28 centres de la xarxa d’Escoles + Sostenibles, va ser el protagonista de la gran fira d’intercanvi d’experiències per fer front al canvi climàtic. En representació del seu centre van presentar el seu projecte sostenible i van rebre el retorn i els suggeriments dels altres centres educatius. Iniciatives com “menstruació residu zero”, horts escolars i cobertes verdes, menús saludables i sostenibles, hotels d’insectes i també iniciatives d’impacte social van omplir l’auditori de Cotxeres de Sants.

Durant la pausa, l’alumnat va poder recarregar energia amb l’esmorzar, que va ser encarregat tenint en compte criteris de sostenibilitat: aliments de proximitat, gots reutilitzables i els pocs residus generats eren compostables.

Per donar pas a la segona dinàmica de la jornada, Irma Ventayol, directora de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat, va dirigir unes paraules d’agraïment a l’alumnat participant en representació dels centres educatius i els va encoratjar a seguir estenent la cultura de la sostenibilitat: “Teniu un poder d’influència molt gran; d’influència al vostre professorat, a la família, als veïns i veïnes, al Districte… Us animo a fer-lo servir!”

També van anar en aquesta línia les paraules que el jove activista ambiental Francisco Vera Manzanares els va fer arribar a través d’un vídeo. En Francisco té 12 anys, és colombià i lidera el moviment “Guardianes por la vida” que promou accions per afrontar l’emergència climàtica i que aplega més de 700 joves arreu del món, sobretot a Llatinoamèrica.

A l’Espai de les idees, l’alumnat va descobrir l’economia del Dònut i va debatre com els centres educatius poden contribuir a aterrar a la ciutat aquest nou model econòmic que té en compte tant els límits ecològics com el benestar de les persones. En aquest sentit, van plantejar accions i iniciatives que es podrien dur a terme des de cada centre. L’Eskamot Verd del Col·legi Sant Ramon Nonat va dinamitzar de manera teatralitzada aquesta activitat, apropant amb humor, i de manera més planera, el nou concepte a la resta d’alumnat.

Un cop compartides les propostes d’iniciatives, els i les joves van poder valorar i votar aquelles accions que creien que es podrien reproduir en el seu centre educatiu, enduent-se d’aquesta manera grans idees sostenibles per explorar el curs vinent.

Finalment, per tancar l’acte i acomiadar els i les participants va sonar l’himne d’Escoles + Sostenibles El nou combustible recordant que “Ja ha començat, quan semblava impossible; revolució, és el nou combustible. Quan lluitem junts, som un grup invencible; tu i jo farem l’escola sostenible”, com diu la tornada de la cançó.

En el marc de l’esdeveniment, s’han compensat 21,10 tones de CO2 equivalent derivat de l’ús de l’auditori i de les emissions vinculades al desplaçament de les persones assistents, en l’Andra Pradesh Wind Power Project, un projecte d’energia eòlica que instal·larà i operarà turbines a l’Índia, concretament a l’estat Andra Pradesh, aportant beneficis tant ambientals com socials.