Les activitats que us presentem s’emmarquen en el treball en agroecologia escolar que s’ha estat realitzant durant els darrers anys en el municipi de Sant Cugat del Vallès (Barcelona), dins el Pla de dinamització educativa. No obstant, tot i estar emmarcades en un entorn local, poden servir de model a d’altres escoles i municipis.

 

Taula: Resum de les activitats

 

 

NOM CICLE EDUCATIU COMPETENCIES BÀSIQUES QUES ES TREBALLEN BREU DESCRIPCIÓ
L’hort és un món petit! Educació infantil (P3,P4 i P5) Coneixement i interacció amb el món físic; social i ciutadana. Primera sessió: visita a l’hort urbà del parc del Turó de Can Mates portat per avis/es. Segona sessió: a classe es treballen les llavors o es rep la visita d’un/a avi/a.

Acció proposada:
 iniciar un hort a l’escola.
El gegant de les 17 potes del parc de la Torre Negra. Educació infantil (P4 i P5). Cultural; coneixement i interacció amb el món físic; social i ciutadana. Primera sessió: visita a l’emblemàtic pi d’en Xandri i el paratge de la Torre Negra. Segona sessió: a classe es treballa amb escenaris de futur sobre la zona.

Acció proposada:
 debatre sobre el que es podria fer al pati de l’escola per millorar-lo.
Collim olives a can Monmany. Cicle inicial de primària (1r-2n). Cultural; coneixement i interacció amb el món físic; social i ciutadana. Primera sessió: visita a Can Monmany per sembrar blat, trinxar espigues i ventar per separar el gra de la palla. Segona sessió: a l’aula es fa farina i un taller de diferents tipus de “pans”, dinamitzat pel projecte Sabores del Mundo.

Acció proposada: 
promoure un oli ecològic per a la cuina escolar.
Fem pa o altres “pans” d’arreu del món!  Cicle mitjà de primària (3r-4t)  Cultural; coneixement i interacció amb el món físic; social i ciutadana. Primera sessió: visita a Can Monmany per sembrar blat, trinxar espigues i ventar per separar el gra de la palla. Segona sessió: a l’aula es fa farina i un taller de diferents tipus de “pans”, dinamitzat pel projecte Sabores del Mundo.
    Acció proposada: debatre sobre el tipus de pa que es menja al menjador.
Visitem la Granja ecològica Selvatana i fem iogurt! Cicle superior de primària
(5è- 6è) i
Educació secundària.
Comunicativa, lingüística i audiovisual; coneixement i interacció amb el món físic; social i ciutadana. Primera sessió: a classe es coneix el cicle de producció- transformació-consum d’un iogurt industrial.
Segona sessió: visita a la granja ecològica La Selvatana.
Tercera sessió: a classe es construeix el cicle alimentari de la producció i transformació del iogurt i les seves diferents versions (ecològic i industrial).
    Acció proposada: debatre sobre el iogurt que es consumeix al centre.
Història agroambiental de Can Monmany  Cicle superior de primària (5è- 6è). Cultural; coneixement i la interacció amb el món físic; social i ciutadana.  Visita a can Monmany, en la que es descobreix la història i evolució de l’agricultura local al llarg d’aquests segles.
    Acció proposada: debatre sobre els productes que arriben al menjador escolar.
El canvi climàtic sota tres mirades diferents: la tecnològica o tecnooptimista (Al- Gore), la geoenginyeria i la sobirania alimentària   Secundària.  Comunicativa; autonomia i iniciativa personal; coneixement i la interacció amb el món físic; social i ciutadana. Triple conferència teatralitzada, simultània, sobre el mateix tema (el canvi climàtic), des de tres perspectives diferents. L’alumnat és convidat a posicionar-se i debatre amb els tres punts de vista.
 Acció proposada: col·laborar amb una finca agroecològica propera.
Descarrega l'activitat en PDF