PONÈNCIA: “Transformar el centre educatiu des de l’educació per a la sostenibilitat”
Genina Calafell, doctora en Educació Ambiental i formadora a la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona, va ser la ponent convidada al Simposi. Va parlar sobre com és d’important explicar tot allò que fem, no només des de la ciència, sinó també amb una narrativa sincera, que interpel·li les emocions i connecti amb les persones per a activar el desig de canvi i transformació.
“El gran repte de l’educació ambiental és transformar les relacions personals, les nostres emocions i pensaments i la nostra percepció del món. Dotar de significació les accions transformadores que fem dins i fora dels centres educatius i anar a l’arrel de les causes, consolidant les accions que generen els canvis que volem, per petits que siguin”
També va posar l’èmfasi en què l’educació ambiental és una estratègia que ha de mobilitzar competències útils per comprendre i transformar el món en el qual vivim. Per afrontar la crisi ecosocial actual cal que l’educació per a la sostenibilitat vagi més enllà d’informar, sensibilitzar i proposar solucions puntuals. Aquesta crisi multidimensional ha de ser abordada interdisciplinàriament, i les educadores hem de plantejar bones preguntes que fomentin investigar i contrastar les possibles solucions per consensuar la solució òptima en cada moment i context.
Per acabar, va voler citar les paraules de Jorge Wagensberg, físic i gran divulgador científic, que resumeixen en gran part la seva ponència: “Canviar de resposta és evolució, canviar de pregunta és revolució”.