En marxa el Seminari de la Xarxa d’Escoles Sostenibles de Badalona (XESBDN) del curs 2024-2025 amb el «Consum responsable de jocs i joguines» i el «Material escolar sostenible» com a eixos principals

El seminari està realitzat per la Cooperativa Espai Ambiental SCCL on, des d’una perspectiva participativa,  el professorat s’implica en l’elaboració i difusió de la campanya dins la comunitat educativa, incloent-hi també les famílies dels centres.

El seminari es divideix en dos grups, el de consum responsable de Jocs i Joguines, que aplega al professorat d’educació infantil i primària i el grup de material escolar sostenible amb el professorat de secundària.

Cada grup realitza tres sessions participatives en les quals es treballa  conjuntament per l’elaboració d’alternatives útils i pràctiques en el dia a dia. Mitjançant metodologies participatives i vivencials que permetin l’adquisició de coneixements a través de la pràctica i, així traslladar-ho a les aules i a les famílies.

Pel que fa al Grup de consum responsable de jocs i joguines, l’objectiu final és l’elaboració Elaboració de la Guia de Consum responsable de jocs i joguines de Badalona amb els següents apartats:

– Explicació de la problemàtica del model consum de jocs i joguines actual i les seves conseqüències.

– Criteris de consum responsable de jocs i joguines.

– Alternatives per consumir joguines de manera més sostenible.

– Llistat de comerços, projectes i iniciatives del municipi on es pugui accedir a un consum responsable de joguines.

En canvi, per al Grup de material escolar sostenible, l’objectiu final és elaborar un Decàleg de bones pràctiques per a compres en centres escolars per a que els propis centres el puguin aplicar. Per elaborar aquest decàleg, es treballa en tres sessions participatives:

  1. Contextualitzar la problemàtica existent en el model de consum majoritari en l’actualitat, centrant-nos en tres moments específics: la fabricació, el consum i la gestió com a residus; i quina implicació té amb la situació d’emergència climàtica actual. Aquests conceptes s’aterraran i exemplificaran a través dels materials utilitzats a les escoles i instituts, com material escolar i d’oficina.
  2. Introducció dels conceptes d’economia circular i d’economia social i solidària, com a part de les alternatives per fer un consum més sostenible i responsable de materials. S’elaborarà una graella d’anàlisi de sostenibilitat dels objectes (materials, proveïdores, origen,…) que el professorat haurà d’omplir abans de la tercera sessió.
  3. En la darrera sessió es posaran en comú les graelles d’anàlisi elaborades pel professorat i s’elaborarà el Decàleg de bones pràctiques per a compres en centres escolars per a que els propis centres el puguin aplicar.

Tenim previst el dia 5 de juny, amb motiu del Dia mundial del Medi Ambient i en una acció conjunta de totes les Escoles Verdes de Badalona, presentar públicament la Guia de Consum responsable de jocs i joguines de Badalona i el Decàleg de bones pràctiques per a compres en centres escolars a la ciutat.

Com podeu comprovar a les imatges, es tracta d’un seminari molt pràctic on, a cada sessió, hem anat descobrint la problemàtica del model consum d’elements d’ús quotidià als centres educatius i a casa, com ara les joguines i el material escolar, i les conseqüències que pot tenir pel medi ambient. Fer una dissecció d’una joguina o un simple retolador, veure de quins materials estan fets i si aquests es poden reciclar ens ajuden a veure una realitat que cal canviar si volem un planeta millor.