
Enguany, la sessió final del projecte Joves per l’Emergència Climàtica 2026 ha reunit una cinquantena d’estudiants, expertes i representants municipals per compartir recerques i propostes en resposta a la crisi climàtica.
Dilluns 15 de juny, l’alumnat de 8 centres educatius d’Escoles + Sostenibles va participar en la sessió final del projecte Joves per l’Emergència Climàtica (JEC) del 2026, celebrada a l’Espai cooperatiu Bloc 4 BCN, al recinte de Can Batlló. Durant tot el curs, l’alumnat ha investigat sobre l’augment de la calor a la ciutat, el consum responsable de moda i roba, la crisi climàtica al litoral i al mar i la mobilitat sostenible.
Durant la sessió, cada centre va presentar els resultats de la seva recerca davant d’una experta científica i d’una tècnica municipal, tot compartint propostes concretes per millorar el seu entorn educatiu i la ciutat. Les científiques de cada àmbit van valorar les recerques i, posteriorment, es va obrir un espai de diàleg on l’alumnat va poder interpel·lar les representants municipals.
L’àmbit de l’augment de la calor a la ciutat va comptar amb l’acompanyament de David Pino, investigador i professor a la UPC; l’espai dedicat al consum responsable de moda va estar dinamitzat per la investigadora Federica Massa, professora a l’EADA i vocal de Moda Sostenible Barcelona i finalment, els temes vinculats al litoral van ser guiats per Macarena Marambio, investigadora de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) i coordinadora d’Observadors del Mar.
Les tres persones científiques van coincidir a valorar molt positivament la tasca de l’alumnat i la qualitat de la feina feta al llarg del procés de recerca en totes les investigacions. També es va encoratjar els nois i noies a continuar en el món de la investigació per aprofundir en el coneixement i contribuir, així, amb el seu gra de sorra en la mitigació dels efectes del canvi climàtic i a preservar els ecosistemes.

La jornada es va cloure amb una activitat conjunta en què l’alumnat va poder posar a prova els coneixements adquirits mitjançant un divertit concurs de preguntes sobre els diferents àmbits. L’emoció i l’esperit competitiu es van apoderar dels participants, i la victòria es va decidir en un final molt ajustat.

Finalment, Irma Ventayol, directora de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona, es va adreçar als assistents per felicitar-los per les seves recerques. Va remarcar la importància de fer front a la desinformació i, en aquest sentit, va subratllar el valor de la JEC com a espai que genera sinergies entre joves i científiques, afegint que “les grans transformacions comencen per accions petites com aquesta trobada”.
Cada curs, el programa Escoles + Sostenibles convida els centres de secundària, batxillerat i cicles formatius a fer una recerca científica sobre aspectes que tinguin a veure amb els hàbits de l’alumnat i com aquests poden afectar el canvi climàtic. Es presenten diferents temàtiques cada any, a partir de les quals els i les joves es plantegen una pregunta per investigar, acompanyats per científics experts.
Per a més informació i per apuntar-vos a l’espai d’intercanvi de Joves per l’Emergència Climàtica, consulteu el web del programa.



