
La XESC és un dels agents que participa de forma activa en la Comissió organitzadora del Congrés Nacional d’Educació Ambiental (CNEA). En aquest marc, hem generat un grup de treball amb docents d’arreu del territori per debatre i reflexionar com aterrar l’educació ecosocial a les aules, com millorar l’avaluació dels projectes i accions de sostenibilitat que es fan i definir les competències docents necessàries per desenvolupar-los.
Han estat un total de quatre sessions de treball, tres d’elles realitzades entre gener i juny en format virtual i una sessió presencial al juliol a la Fàbrica del Sol a Barcelona. La primera sessió va ser introductòria i de plantejament de les dinàmiques previstes i en vam compartir el que per nosaltres volia dir Educació Ecosocial. Durant la mateixa es va constatar la participant i l’interès a aprofundir en els continguts plantejats.
A la segona sessió vàrem analitzar el document: Educación ecosocial a la luz de los siete saberes de Edgar Morin, i com aterrar-ho a les aules. Conèixer la complexitat del coneixement, com fer-la visible fent aquest coneixement útil i funcional per afrontar el futur, comprendre la nostra interdependència amb l’entorn (físic i social) i la seva fragilitat, com atendre les nostres responsabilitats col·lectives en el marc d’una convivència positiva i participativa, aprendre a ser flexibles i resilients i aconseguir transformació social i com tenir en compte aquests principis ens poden ajudar, com a docents, a formar ciutadans actius i crítics. De forma pràctica van analitzar quines metodologies educatives poden donar resposta a totes aquestes qüestions, a més de quins vincles existeixen amb la declaració del Congrés Nacional d’Educació Ambiental, un espai permanent de reflexió i d’acció sobre l’educació ambiental a Catalunya.
Durant la tercera sessió ens vàrem qüestionar com avaluar si els projectes i les accions que es desenvolupen als centres educatius donen resposta als objectius plantejats amb aquestes propostes i si s’assoleixen algunes de les fites vinculades amb l’educació ecosocial.
I ja per finalitzar, en una darrera sessió presencial, vam tenir l’oportunitat de compartir de manera més vivencial els nostres neguits i reflexions i es va analitzar en profunditat quin és el paper del professorat en tot plegat, generant debat i definint quines són les competències docents que cal tenir per treballar totes aquestes propostes a les aules, amb l’objectiu de donar-lo a conèixer al Departament d’Educació, així com a tot el col·lectiu docent que pugui estar interessat.
Posant en relleu la importància de la comunicació de tots els processos i aprenentatges, en el marc del curs, i gràcies al suport d’en Lluís Sala, docent de la FEP Sant Ramon, s’han elaborat unes breus càpsules audiovisuals amb les reflexions fetes en el marc d’aquesta formació. Busqueu-les a la web i a les nostres xarxes socials. No us les perdeu!
Aquí podeu veure el resum de totes les sessions.
1. L’Educació Ecosocial a partir dels 7 Sabers de l’Edgar Morin:
SABER 1 – Els errors i il·lusions del coneixement / La complexitat
Comprendre el món com una realitat complexa, on els elements estan interconnectats. Superar la fragmentació del coneixement.
- Per què és important entendre que el coneixement és complex i interconnectat?
- Quina importància té per a la formació dels alumnes ajudar-los a entendre que la realitat no es pot dividir en compartiments?
- Quins exemples o iniciatives pedagògiques creieu que poden ajudar a fer visible aquesta complexitat?
- Quina relació creieu que existeix entre la comprensió de la complexitat i la capacitat per afrontar els reptes socials i ambientals?
SABER 2 – Coneixement que serveixi per viure / Coneixement pertinent
El coneixement ha de tenir sentit vital i social. Ha de connectar amb la vida, amb el present i el futur.
- Què significa que el coneixement sigui pertinent i útil per viure?
- Quines estratègies creieu que són útils per fer que l’alumnat vegi la utilitat del que aprèn?
- Com veieu la necessitat d’adaptar els continguts curriculars a les demandes socials actuals?
- Com podem treballar com a comunitat per garantir coneixement aplicable a la vida i als reptes del futur?
Som éssers fràgils, interdependents i ecodependents. Educar per la consciència emocional i la cura dels altres i del planeta.
- Per què és important que l’educació contempli la condició humana i la nostra interdependència?
- Com podem fer que els alumnes entenguin i acceptin aquesta fragilitat?
- Quina relació hi ha entre interdependència i responsabilitat col·lectiva?
- Com pot l’educació contribuir a formar ciutadans conscients d’aquesta realitat?
Educar per viure junts, gestionar conflictes, respectar la diferència i construir comunitats democràtiques.
- Quina importància té ensenyar a conviure en una societat diversa i plural?
- Com podem fomentar espais de convivència positiva i participació?
- Com influeix la convivència en el desenvolupament dels valors democràtics?
- Quina relació hi ha entre convivència i transformació social?
El món és incert i canviant. Educar per conviure amb el no-saber, per ser flexibles i resilients.
- Per què és fonamental preparar l’alumnat per la incertesa?
- Quins enfocaments educatius poden ajudar a gestionar-la?
- Com es pot cultivar una mirada positiva davant el canvi i el desconegut?
- Per què és urgent fer aquest canvi de mirada des de l’escola?
Educar per comprendre l’altre, escoltar, posar-se al lloc de l’altre i fomentar l’empatia.
- Per què és essencial fomentar la comprensió i l’empatia a l’escola?
- Quins mecanismes podem fer servir per fomentar la comprensió mútua?
- Com pot la comprensió mútua transformar el clima escolar?
- Quins vincles veieu entre la comprensió i la justícia social?
SABER 7 – Ètica del gènere humà
Educar per una ciutadania planetària, solidària, ecològica i compromesa amb la vida en totes les seves formes.
- Per què cal una educació orientada a la responsabilitat col·lectiva i planetària?
- Què vol dir formar ciutadans globals des de l’escola?
- Com es pot promoure una ètica que posi la vida al centre?
- Quin paper hi té el professorat en aquest canvi?
2. L’Avaluació
Aquesta sessió va estar conduïda per l’Arnau Amat (Universitat de Vic) i l’Elena Boadas (Blanquerna-URL). Amb ells vam reflexionar sobre l’avaluació com a part del procés educatiu valorant elements com què avaluem i com i amb quins instruments fer-ho per poder millorar les activitats que desenvolupem a les aules amb l’objectiu d’assolir una perspectiva complexa, sistèmica i global.
Avaluem per conèixer l’abast i l’impacte de la nostra pràctica educativa, però cal que fem aquesta anàlisi en diferents dimensions i moments del procés: en la dimensió individual, tenint en compte conceptes, actituds, valors i capacitació per l’acció i en la dimensió conjunta de projectes, cal tenir en compte els continguts, l’entorn, la participació i la gestió de centre. Alhora cal tenir present l’abast social i temporal.
Cal plantejar-se com ho farem i en quins contextos amb uns criteris que estiguin lligats amb els objectius d’aprenentatge i que han d’estar plantejats des de l’inici del procés educatiu i no perdre de vista què es vol aconseguir, amb quines preguntes ho determinarem i amb quines evidències ho constatarem.
Així, i mitjançant la realització d’un exercici pràctic final vàrem comprendre una mica més la importància d’aquesta part del procés educatiu integrant elements ecosocials com ara la capacitat afectiva, la capacitat per l’acció, tant individual com col·lectiva, i la capacitat de reflexió crítica, així com la vinculació de la nostra acció amb la transformació de l’entorn.
Enllaç Presentació Elena Boadas i Arnau Amat
3. Les competències docents
La darrera sessió i a través de diferents dinàmiques de treball en grup, ens va posar davant del repte d’intentar concretar quines competències ens podrien ajudar a definir el perfil docent des de la mirada de l’Educació Ecosocial.
Competències relacionades amb el CONEIXEMENT
- Entendre els grans reptes ecosocials globals (crisi climàtica, desigualtat, migracions, justícia global, economia social, feminismes, etc.) i vincular-los amb el context local.
- Conèixer el centre educatiu i el seu entorn físic i social.
- Conèixer les connexions que permet el currículum entre els diferents àmbits i matèries per treballar de forma transversal els reptes ecosocials.
- Ser capaç d’analitzar reptes ecosocials amb l’alumnat des d’una perspectiva crítica i compromesa.
Competències PEDAGÒGIQUES
- Relacionades amb la Didàctica
- Aplicar i, si s’escau, dissenyar metodologies actives, crítiques i participatives que promoguin l’aprenentatge significatiu, el pensament crític i la consciència ecosocial.
- Utilitzar els diversos recursos disponibles i generar materials de suport per l’educació ecosocial que tinguin en compte la diversitat de l’alumnat i que afavoreixin la inclusió.
- Desenvolupar estratègies educatives que fomentin la cura, la cooperació i la responsabilitat col·lectiva.
2. Relacionades amb l’avaluació
- Saber usar i adaptar diferents sistemes d’avaluació com a eines que formen part de l’aprenentatge de continguts, actituds, valors, habilitats socials i adquisició de compromisos per part de l’alumnat.
- Desenvolupar la capacitat d’autoavaluar-se en les pròpies accions del docent.
- Fer servir l’avaluació com a millora dels processos educatius i en resposta a les seves necessitats, prèviament diagnosticades.
Competències COMUNICATIVES I INSTRUMENTALS
- Ser capaç de fer ús racional, creatiu, responsable i crític de la ciència, la tecnologia i els nous llenguatges de la comunicació i la informació, per abordar els reptes ecosocials presents i futurs.
Competències EMOCIONALS I PERSONALS
- Acompanyar emocionalment l’alumnat, promovent empatia, autoestima i capacitat de cuidar els altres i el planeta.
- Desenvolupar una actitud docent transformadora i reflexiva, basada en la cura, el respecte per la diversitat, la justícia i la responsabilitat ecosocial.
- Saber gestionar l’aula (mantenint una bona relació i convivència i sabent gestionar el conflicte) mantenint la motivació per aprendre.
- Tenir capacitat de comunicació, seguretat, maduresa i equilibri emocional.
- Ser capaç de gestionar el procés d’aprenentatge i les dinàmiques d’aula tenint en compte la diversitat de l’alumnat i el seu estat emocional.
Si ets persona docent i estàs interessat en participar en futures trobades, escriu a xesc@gencat.cat.



