
La sessió final del programa Joves per l’Emergència Climàtica 2025 reuneix a Can Batlló més de 60 estudiants, expertes i representants municipals per compartir recerques i propostes en resposta a la crisi climàtica.
El passat 7 de maig, l’alumnat de 7 centres educatius d’Escoles + Sostenibles va protagonitzar la sessió final del programa de Joves per l’Emergència Climàtica (JEC) d’enguany, celebrada a l’Espai cooperatiu Bloc 4 BCN, al recinte de Can Batlló. Durant tot el curs, l’alumnat ha investigat sobre les emissions de gasos d’efecte hivernacle, el consum responsable de moda i roba, l’impacte ambiental dels aparells electrònics, i la crisi climàtica al litoral i al mar.
Durant la sessió, cada centre va presentar els resultats de la seva recerca davant d’una experta científica i d’una tècnica municipal, tot compartint propostes concretes per millorar el seu entorn educatiu i la ciutat. Les científiques de cada àmbit van valorar les recerques i, posteriorment, es va obrir un espai de diàleg on l’alumnat va poder interpel·lar les representants municipals.
L’àmbit de la mobilitat sostenible va comptar amb l’acompanyament de Samuel Nel·lo, investigador postdoctoral al Grup d’Estudis de Mobilitat, Transports i Territori (GEMOTT) de la UAB; l’espai dedicat al consum responsable de moda va estar dinamitzat per la investigadora Federica Massa, professora a l’EADA i vocal de Moda Sostenible Barcelona; l’àrea d’impactes ambientals dels aparells electrònics va estar guiada per Toni Dorado, catedràtic de la UPC especialitzat en valorització de residus; finalment, els temes vinculats al litoral van ser guiats per Macarena Marambio, investigadora de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) i coordinadora d’Observadors del Mar.
La investigadora Federica Massa reflexiona sobre la seva participació en el programa: “Crec que el gran impacte d’aquesta iniciativa és que els joves entenen que la sostenibilitat no va només d’idees boniques, sinó de dades, d’evidència, i també de col·laboració: que cal parlar i treballar plegats entre escoles, administracions i empreses”. Toni Dorado, catedràtic de la UPC, va afegir: “Com a primera experiència participant, ha estat molt enriquidor fer el seguiment dels projectes, observar-ne l’evolució i, alhora, veure com creixia la curiositat i les ganes de trobar respostes per part dels i les joves investigadores”.
La ciència com a impulsora de l’acció transformadora
La jornada també va donar espai a l’expressió artística amb una activitat de cartelleria de protesta en què els joves van crear pancartes amb els lemes i idees sorgits durant la seva recerca. Després, tots els grups es van reunir per presentar les conclusions de cada àmbit, acompanyats de les seves pancartes.
L’acte es va tancar amb les paraules d’Helena Barracó, de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona, que va emmarcar la iniciativa dins del Pla Clima de la ciutat, i va destacar la importància de la implicació de l’alumnat en l’acció col·lectiva pel clima, afegint que “la participació ciutadana és clau per fer front a l’emergència climàtica”.
Cada curs, el programa Escoles + Sostenibles convida els centres de secundària, batxillerat i cicles formatius a fer una recerca científica sobre aspectes que tinguin a veure amb els hàbits de l’alumnat i com aquests poden afectar el canvi climàtic. Es presenten diferents temàtiques cada any, a partir de les quals els i les joves es plantegen una pregunta per investigar, acompanyats per científics experts.
Per a més informació i per apuntar-vos a l’espai d’intercanvi de Joves per l’Emergència Climàtica, consulteu el web del programa.
Aquest esdeveniment ha compensat les emissions produïdes per la mobilitat generada (51,39 kg de CO₂). Els crèdits adquirits per a compensar les emissions provenen del Programa voluntari de compensació de la Generalitat de Catalunya de la bossa 4.